Vår TV- og bredbåndsavtale

Sist oppdatert: 30/12-23

Huseierlaget har avtale med Telenor om leveranse av bredbånd og TV-portal med strømmetjenester til alle 48 hus i huseierlaget. Altalen heter FRIHET M. Siden dette er en kollektiv avtale, så forutsettes det at hele huseierlaget (Fæsteråsen 116-210 partallsnumre) er med på denne felles avtalen. Det går altså ikke an å si opp denne avtalen for enkeltstående hus. Til gjengjeld gir denne avtalen oss ganske gunstig pris på disse tjenestene, og vi har ganske stor valgfrihet til valg av innhold gjennom et poengbasert system. Den enkelte huseier kan i tillegg selv bestille og si opp ekstra innhold (poengpakker og tilleggstjenester) direkte med Telenor.

UTSTYR SOM DU TRENGER:

Alle hus har fått utlevert en dekoder type T-We Box II, et programkort til dekoderen, et bredbåndsmodem og en WiFi ruter. Dette utstyret leveres av (og tilhører) Telenor, og skal stå igjen i huset ved eierskifte!
Du kan selv bestille ekstra T-We-dekoder(e) hos Telenor, IDTV-dekoder (kortleser direkte i TV’en) og ekstra programkort (husk at hver dekoder trenger et programkort). Dette ekstrautstyret blir da ditt, men husk bare at 1 stk. T-We Boks II med tilhørende programkort, bredbåndsmodem og den hvite WiFi-ruteren  tilhører Telenor, og skal være igjen i huset til ny eier hvis du flytter ut.

T-We (TV og strømmetjenester):

4K-dekoderen T-We Box II og programkortet gir deg tilgang til en basis TV-pakke med både faste kanaler og et utvalg valgfrie TV-kanaler og strømmetjenester. Dette velger du med poeng. Hvert hus får 260 poeng å velge innhold for, dette er inkludert i den faste avtalen. På denne måten kan hver enkelt hus tilpasse innholdet selv etter hva man ønsker, der man også kan velge vekk hele TV-biten hvis man heller vil bruke poengene på bredbånd. Se eksempler lenger nede på siden.
På T-We-boks II har du tilgang til Min Side (hvor du bl. annet kan velge dine kanaler og strømmetjenester), Start forfra, FilmleieTV-arkiv, og strømmetjenester. Du har også opptaksmulighet med lagringsplass på 1 TB, hvis du ønsker å ta opp programmer fra lineær TV (vanlige TV-kanaler). Du kan ta opp fra 3 ulike kanaler samtidig.

Les mer på disse lenkene: Dette får du med T-We   |   Telenor kundeservice    |   T-We portalen

BREDBÅND:

Avtalen heter FRIHET M, og som standard gir den deg tilgang til en raskt og stabil bredbåndsløsning på 100 Mbps nedlastning og 10 Mbps opplastning. Telenor leverer modem og trådløs ruter (ny fra 29. oktober 2019), som begge er inkludert i avtalen, og begge skal følge med huset til ny eier ved eierskifte. I tillegg er også Telenors nettvern, sikkerhetspakke og e-postadresser inkludert.

Du kan selv endre hastigheten om du ønsker, enten lavere bredbånd for å få mer TV- eller strømmeinnhold, eller eller raskere bredbånd ved å kutte ned på TV-innhold. Se eksempler på dette lenger nede på siden.

Litt om de tilgjengelige hastighetene:
50/5 Mbps passer for de som bruker lite internett.
100/10 Mbps rekker fint for 2-4 enheter på nett samtidig, inkludert vanlige strømmetjenester.
250/20 Mbps passer for de fleste som mener de ikke klarer seg med 100 Mbps.
500/30 Mbps passer for storbrukere.
750/50 Mbps og 1000/50 Mbps passer for bedrifter (er stort sett unødvendig for private)

EKSEMPLER PÅ BRUK AV INKLUDERTE POENG:

BOLIG1: Ønsker å beholde den forhåndsvalgte pakken med 100 Mbps bredbånd (40 poeng) + Basis TV-pakke (100 poeng) + 120 poeng til valgfritt innhold (forhåndsvalgt, men kan endres på MinSide). Hvis du ikke logger inn på Telenors MinSide og gjør endringer, så er det denne løsningen du får.

BOLIG 2: Ønsker å ha TV med de mest brukte kanaler, men ikke å bruke de 120 poengene til ekstra kanaler/strømmetjenester. Velger da Basis TV-pakke (100 poeng) + Bredbånd 250 Mbps (140 poeng).

BOLIG 3: Bruker lite bredbånd, og ønsker å bruke mer poeng på TV-kanaler og strømme-tjenester. Kan da velge Bredbånd 50 Mbps (0 poeng) + Basis TV-pakke (100 poeng) + hele 160 poeng til ekstra TV-kanaler og strømmetjenester.

BOLIG 4: Ønsker ikke TV. Beboer kan da bruke 240 poeng på å velge Bredbånd 500 Mbps og velger bort TV (NB! Vil likevel beholde TV-utstyret.)

Vi anbefaler alle å opprette bruker på Mine Sider for enkelt å administrere abonnementet sitt med valg av kanaler, strømmetjenester og bredbånd.

Man kan endre innhold så ofte man vil.

VED EIERSKIFTE:

SELGER: HUSK at bredbåndsmodem, WiFi-ruter (som er levert gjennom avtalen) og dekoderen T-We Box II med tilhørende smartkort skal stå igjen i huset da dette utstyret tilhører Telenor! Dette utstyret skal benyttes av ny huseier for å få tilgang til TV-kanaler, T-We-portalen og internett.
Eventuelle tilleggsabonnement (ekstra poengpakker, kanaler, tjenester som du har bestilt selv og får på egen regning) må du selv si opp (eller flytte) hos Telenor.

KJØPER: For å beholde/gjenåpne tilgangen til bredbånd, TV og T-We-portalen må du registrere deg hos Telenor som ny eier når du flytter inn:

  1. Før du tar kontakt kan det være lurt å ha følgende informasjon tilgjengelig:
    – Navn på tidligere eier
    – Adresse
    – Kortnummer (står på programkortet i T-We-boksen)
    – Nummeret på bredbåndsmodemet.
  2. Ring Telenor sin kundeservice på tlf. 915 09000 for å registrere deg som ny eier.

Når du er registrert og har fått kundenummer, kan du ta i bruk Mine Sider og velge ditt eget innhold for dine 260 poeng (TV- og strømmeinnhold og bredbåndshastighet), og ev. kjøpe ekstra poengpakker.

FAKTURA:

Det som er inkludert i avtalen faktureres deg gjennom huseierlaget, og kommer på de halvårlige fakturaene sammen med felleskostnadene (i januar og juni). Se i menyen under «Annen praktisk info», øverst på siden står der litt om felleskostnader.
Har du bestilt tilleggstjenester fra Telenor vil Telenor fakturere tilleggstjenestene direkte til deg.

REFUSJON FRA ARBEIDSGIVER FOR BREDBÅND:
De som har behov for andelsbrev på bredbåndsandelen kan ringe Telenor på 815 55 520 eller sende en forespørsel på epost til: 81555520@telenor.no
Denne kontaktadressen brukes bare til dette formålet, alle andre typer henvendelser til telenor skal gå gjennom Kundeservice (se nederst)!

VIL DU HA MER?

Vi anbefaler alle å opprette bruker på Mine Sider for enkelt å administrere abonnementet sitt med valg av kanaler, strømmetjenester og bredbånd.

Vil du ha mer innhold enn det de 260 inkluderte poengene gir (raskere bredbånd / et utvidet utvalg av TV-kanaler / strømmetjenester), så kan du kjøpe ekstra poengpakke(r) fra Telenor på MinSide.

TELENOR KUNDESERVICE:

Ta kontakt med Telenors Kundeservice hvis du har spørsmål eller trenger hjelp til bestilling eller har problemer. Vil du ringe, er telefonnummeret 915 09000.